ENGLISH   DEUTSCH   FRANÇAIS   |   DEMO   TEST   DOWNLOADS   |   MY-HRPLAZA





Contacts Orgcharts

WELKOM AAN BOORD

Mijn eerste dag bij mijn nieuwe werkgever. Maar wie zijn mijn collega’s? En hoe bereik ik ze?

Dat was vroeger eenvoudiger te beantwoorden dan nu. Het personeel is steeds vaker een kleiner wordende groep vaste medewerkers gecombineerd met een bonte samenstelling aan parttimers, flexwerkers, zzp’ers en contractors, verspreid over de gehele globe. De ICT-afdeling zit in India, het callcenter in Zuid Afrika en de productie in China. Verder wordt er om de haverklap gefuseerd en gereorganiseerd. De organisatie van gisteren is niet meer die van morgen. Daar komt het thuiswerken nog bij: men komt steeds minder op kantoor en werkt op ongewone tijden vanuit huis of vanaf locatie. Resultaat is dat collega’s elkaar niet meer kennen en steeds vaker langs elkaar heen werken.

Contacts Orgcharts zorgen er voor dat er snel en eenvoudig contact gelegd kan worden. Ze zijn meertalig.

Contacts Orgcharts

HOE BEREIK IK COLLEGA'S?

De telefoongids zet namen in alfabetische volgorde op een rij, maar wat te doen als men de naam van de collega niet weet? In een My-Orgchart contactorganigram kan men door de organisatie heen wandelen, kijken waar zich de relevante afdeling bevindt, kijken wie daar werken en van daaruit een geschikte collega proberen te bellen of mailen. U kunt zelf bepalen welke relevante gegevens u aan een persoon toevoegt, waarop u later wilt sorteren en selecteren.

WIE IS MIJN BAAS?

Sommige HR-systemen hanteren een afdeling-werknemer hiërarchie en geen manager-werknemer hiërarchie, met als resultaat dat niemand precies weet aan wie hij of zij moet rapporteren. Ook lopen er soms meerdere hiërarchieën door elkaar heen: een producthiërarchie, een landhiërarchie, een kennishiërarchie, etc. Dan is de verwarring nog groter. My-Orgchart kunnen we meestal uitbreiden met een "hiërarchie-afleidingsprogramma", waarmee we de alternatieve hiërarchieën kunnen afleiden en in beeld kunnen brengen.

OnBoarding

OnBoarding is het begeleiden van nieuwe werknemers. Niet alleen om ze sneller productief te maken maar ook om te voorkomen dat ze vertrekken. Van alle rekruten is 5% na een eerste rampzalige dag, 20% binnen de eerste 45 dagen en 30% na een jaar vertrokken. Vervanging kost 50% tot 150% van het jaarsalaris van de vertrekkende medewerker. Er is dus alle reden om de nieuwe werknemer goed te begeleiden.

Succesvol instromen wordt op drie nivo's bepaald: 1.) zorg ervoor dat nieuwe medewerkers over de juiste materialen en kennis (zoals rolduidelijkheid en bedrijfsjargon) beschikken, 2.) zorg ervoor dat nieuwe medewerkers zich welkom voelen, waardevolle relaties opbouwen en zich onderdeel voelen van de organisatie, en 3.) zorg ervoor dat nieuwkomers de organisatie kennen (structuur, visie, missie, doelen, belangrijkste ontwikkelingen, cultuur).

Praktijk voorbeelden

Orientation Management

Waar bevind ik mij in de organisatie en hoe vind ik de juiste collega? Veelzijdige organigrammen die kunnen zoeken op meerdere criteria helpen bij deze orientatie. Ze gaan verder dan een simpele telefoongids. Ze kunnen ook helpen om een persoon te zoeken waarvan de naam niet bekend is. My-Orgchart biedt zowel automatisch gefabriceerde als aangepaste organigrammen.

Deployment

Er wordt tegenwoordig steeds meer gewerkt vanuit teams (communities) waarbij alle relevante informatie door het team gemeenschappelijk wordt opgeslagen. Door een nieuwe werknemer direct binnen teams te plaatsen, wordt het inwerken versneld. My-Orgchart voorziet in snelle (automatische) team toewijzing.

Task Management

Een bijzondere vorm van organigrammen zijn de taak- of projectgerichte organigrammen. Deze geven aan wie er op bepaalde taken of projecten zit. Dergelijke organigrammen kunnen bedrijfsoverschrijdend zijn, omdat een project vaak door een combinatie van hoofd- en onderaannemers wordt uitgevoerd.

Social Media

Van papier en email naar social media. Collega's chatten bij voorkeur met elkaar, want dat gaat het snelst. Er is veel gratis social media software in omloop, waarvan de security niet op orde is omdat de computers in vreemde handen zijn. De HR Website biedt social media die u zelf kunt beheren. Collega's kunnen nu veilig met elkaar chatten, documenten delen en afspraken inplannen.